Etihad Stadium
fot. www.mancity.com

Zanim zaczniemy omawiać najpopularniejsze obecnie systemy CMS, to powinniśmy najpierw omówić na początek, co to w ogóle jest ten tajemniczy CMS, do czego to służy i co umożliwia. Jeśli więc termin ten do tej pory nie był dla Ciebie jasny, to jesteśmy przekonani, że dziś dowiesz się od nas wszystkiego, co powinieneś wiedzieć na ten temat.

Czym w ogóle jest CMS?

CMS to skrót od angielskojęzycznego terminu Content Management System, co oznacza „system zarządzania treścią”. Choć brzmi to dosyć poważnie, to w rzeczywistości jest to pakiet oprogramowania, który umożliwia w łatwy sposób utworzyć i następnie zarządzać stroną internetową. Przy czym należy tutaj wyraźnie podkreślić, że chodzi o zarządzanie właśnie treścią. Aby zaprojektować wygląd witryny, jej elementy graficzne i całą resztę, niezbędne będzie skorzystanie z innych narzędzi. Dopiero gdy już przygotujesz sobie szablon wizualny i dodasz go do swojego CMS-a (albo po prostu wybierzesz jeden z dostępnych płatnych lub darmowych szablonów, co jest naturalnie o wiele prostsze i szybsze), możesz myśleć o reszcie.

Sam CMS pozwala Ci bowiem na dowolne dodawanie, usuwanie, modyfikowanie itp. treści na stronach internetowych. Mogą one obejmować tekst, grafikę (zdjęcia) i materiały multimedialne (filmy i nagrania audio). Do tego większość współczesnych CMS-ów zapewnia także szereg funkcji dodatkowych, jak na przykład wykonywanie kopii zapasowych, tworzenie kont użytkowników, dodawanie komentarzy, publikowanie w sieciach społecznościowych i tak dalej. Są to po prostu pełne pakiety, które zapewniają kompletną funkcjonalność porządnej, rozbudowanej witryny internetowej. Możesz nawet utworzyć w ten sposób pełnoprawne kasyno internetowe o funkcjonalności podobnej do tej, jaką ma kasyno online GGBet. Oczywiście nie wszystko jest dostępne od ręki, sporo rzeczy trzeba będzie najpierw odpowiednio skonfigurować. Ale bez obaw. Wszystko jest dokładnie opisane i wyposażone w liczne poradniki i samouczki. Możesz także rzecz jasna skorzystać z pomocy specjalistów od danego CMS-a, choć zapewne trzeba będzie wtedy za taką usługę zapłacić.

Co jest potrzebne do skorzystania z CMS-a?

Żeby móc wykorzystać możliwości CMS-a, będziesz potrzebować dwóch rzeczy. Pierwszą z nich jest serwer z dostępem do Internetu, a drugą — baza danych. Szczegółowe wymagania znajdziesz w opisie wybranego przez siebie CMS-a, bo niektóre działają pod dowolnym systemem operacyjnym, inne wymagają na przykład tylko Windows. Co do baz danych, to najpopularniejszym rozwiązaniem jest MySQL (korzysta z niej na przykład kasyno GGBET), rzadziej zdarzają się rozwiązania oparte o PostgreSQL lub SQLite — albo w ogóle nie potrzebują bazy danych. Zaś co do serwera, jeśli nie planujesz tworzyć poważnej strony internetowej, a chcesz jedynie poświęcić trochę czasu na naukę, to możesz spokojnie uruchomić większość CMS na swoim domowym komputerze lub laptopie i w ten sposób poznawać to oprogramowanie bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów.

Uśredniając wymagania, do tego, by za pomocą CMS utworzyć przeciętnie funkcjonalną stronę internetową (na przykład wizytówkę firmy, prezentację swojej działalności lub hobby, forum internetowe, sklep online i tak dalej), będziesz potrzebował usługi hostingowej oraz serwera bazy danych — takim typowym zestawem jest Linux i MySQL. Jeśli Twoja wiedza techniczna pod tym względem jest zerowa, to także nie musisz się martwić. Mnóstwo firm oferuje już gotowe pakiety różnych CMS-ów. Dostajesz w pełni zainstalowany, skonfigurowany i gotowy do użycia system, który teraz należy tylko wyposażyć w odpowiedni szablon wizualny (o ile chcesz w ogóle zmieniać domyślny wygląd), a następnie wypełnić go treścią.

Całość funkcjonuje podobnie jak połączenie dokumentu w edytorze tekstu typu Word lub LibreOffice z menedżerem plików. Inaczej mówiąc — kliknięciami tworzysz nowe podstrony, które wypełniasz treścią, pisząc w wizualnym edytorze podobnym do Worda. Możesz nawet tworzyć w Wordzie pełne dokumenty i wklejać je w okno edytora. Pliki graficzne i multimedialne możesz w szybki sposób przesłać na serwer i następnie użyć ich w swoich dokumentach i treściach. Całość jest zaprojektowana tak, by być, jak najprostszą w obsłudze i nadającą się nawet dla zupełnie początkujących użytkowników.

Najpopularniejsze CMS-y na rynku

Skoro wszystkie podstawowe informacje mamy już za sobą, to pora teraz przejść do najważniejszej części naszego artykułu, czyli do zaprezentowania listy najpopularniejszych CMS-ów na rynku. Zanim jednak zaczniemy, to musimy wspomnieć tutaj, że wszystko zależy od przyjętej metodologii badania, jako że ogromny odsetek stron internetowych pełni rolę wyłącznie reklamową i jako tak zwane „zaplecze”, czyli przechowalnia bezużytecznych treści. Jako że strony takie także są postawione na różnego rodzaju CMS-ach, to oczywistym jest fakt, że do uzyskania wiarygodnego obrazu popularności danych systemów należy najpierw odfiltrować te „zaplecza”, żeby nie fałszowały one widoku. Zupełnie inne znaczenie będzie miał wynik oparty o 50 witryn standardowych, z użytecznymi dla odbiorców treściami, a wynik 1 000 witryn, gdzie 3 będą użyteczne, a 997 będzie stanowiło bezużyteczne zaplecza, nieprawdaż?

W każdym razie niezależnie od przyjętej metody badania zawsze liderem jest WordPress, który według szacunków przejmuje od 50 do 70 procent rynku CMS-ów. Trudno się temu dziwić, bo jest to znakomity system zarządzania treścią, bardzo elastyczny i dostosowujący się do potrzeb zarówno małych, jak i wielkich witryn. Ponadto jest prosty w obsłudze, w pełni darmowy i dysponuje gigantyczną liczbą różnego rodzaju szablonów, wtyczek i udogodnień.

Na drugim miejscu plasuje się Joomla. To również rynkowy gigant, który jednak przegrywa wyraźnie z WordPressem pod względem wygody użytkowania, a także dostępnych pluginów.

Trzecie miejsce należy do Drupala. Jest to podobny do WordPressa system zarządzania treścią, w którym jednak zamiast na uniwersalność, postawiono na specjalizację. W efekcie Drupal doskonale nadaje się do tworzenia rozbudowanych witryn internetowych, zapewniając im wysoką wydajność. Jest jednak dość skomplikowany i przez to niezbyt lubiany przez początkujących. Koeljne miejsca to Shopify, Magento, Wix, Bitrix, PrestaShop i Squarespace.

Źródło: www.manchestercity.pl