Unknow 2
fot. www.pixabay.com

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość z roku na rok coraz bardziej puka do naszych drzwi i dzisiaj wydaje się, jakby miała pełnić jedną z kluczowych ról w sektorze ogólnie pojętego Internetu oraz sektora rozrywkowego. Co prawda większość topowych portali, oferujących na przykład Spin City kod promocyjny, nie mają jeszcze wdrożonych rozwiązań tego typu, ale kiedy tylko taka możliwość się nadarzy, operatorzy z pewnością z niej skorzystają.

Kiedy to się wydarzy i dlaczego technologie VR oraz AR nadal wydają się tak bardzo odległe? Zapraszamy do dalszej części naszego artykułu, gdzie wszystko postaramy się wyjaśnić w jak najprzystępniejszej formie.

Dlaczego AR i VR nie jest powszechne?

Każdy, kto kiedykolwiek interesował się technologiami z kategorii IT, z pewnością wielokrotnie słyszał o rewolucyjnych urządzeniach udostępniających wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. Pierwsze gogle tego typu powstawały jeszcze pod koniec XX wieku i dotyczyły konkretnych prostych gier. Jednak prawdziwą rewolucją był Oculus Rift, który stał się hitem Kickstartera, co zwróciło uwagę wszystkich największych firm branży. Swoje trzy grosze do rozwoju tej branży zdecydowały się dołożyć: Meta, Valve, Sony, Microsoft, Google, Apple i inni.

Rozpoczął się wyścig o to, komu uda się stworzyć pierwsze przystępne komercyjne gogle. Skoro to wszystko trwa już kilkanaście lat, to dlaczego te urządzenia nadal nie są dostępne? Szybko okazało się, że aktualny postęp technologiczny nie pozwala na wygodne korzystanie z tych rozwiązań. Gogle są duże, nieporęczne i drogie. Dlatego osoby, które mogą sobie na nie pozwolić, to przede wszystkim fani technologii, a to jest dalekie od komercyjnej dostępności. 

Przypadek Apple Vision Pro

Firma Apple słynie z tego, że jak się za coś zabiera, to tworzy produkt z absolutnie najwyższej półki. Dlatego, kiedy ogłoszono Apple Vision Pro, cały świat wstrzymał oddech, licząc na to, że w końcu ktoś dostarczy technologię VR/AR na miarę XXI wieku. Balonik zainteresowania był skutecznie pompowany, ale nadzieje szybko zostały ostudzone. Apple Vision Pro okazał się najdroższym z dotychczasowych gadżetów Apple. W Stanach Zjednoczonych kosztuje średnio 4000 dolarów, a do polskiej dystrybucji jeszcze nie trafił. Pojawiają się sprowadzane wersje z Ameryki, ale ich cena odrzuca. 26-33 tysięcy złotych za gadżet, który może, ale nie musi spełnić swojej funkcji, to zdecydowanie za dużo.

Gogle Apple szybko się wyprzedały w USA, ponieważ nabyli je wszyscy, którzy i tak się na to nastawili. Pomimo prawdziwie imponujących możliwości, urządzenie zbiera mieszane recenzje. Duże wątpliwości wzbudza fakt rozmiaru. VR i AR ma rozwijać swoje możliwości poza domem, gdzie korzystanie z telefonu lub komputera jest utrudnione. W Goglach Apple Vision Pro to wszystko jest dostępne, ale urządzenie jest duże. Pomimo relatywnie ładnego designu użytkownik, który wyjdzie na zewnątrz w takich goglach VR, wygląda trochę dziwnie. Dlatego można dojść do wniosku, że upowszechnienie urządzeń tego typu wymaga jeszcze wielu lat pracy nad miniaturyzacją i przystępnością cenową. Dopiero wtedy rozszerzona i wirtualna rzeczywistość stanie się kompatybilna z ogólnie pojętą sceną Internetu, technologii informacyjnych i rozrywki.

Potencjalny wpływ rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości na sektor gier losowych

Jak przedstawiliśmy w poprzednim rozdziale, jeszcze sporo czasu musi upłynąć, żeby VR i AR stały się powszechne. Do tego czasu operatorzy i twórcy gier losowych nie mogą pozwolić sobie na wprowadzanie tych aktualnie drogich rozwiązań. Jak wiadomo, sektor kasyn internetowych opiera się na dostępności, a swój sukces zawdzięcza przede wszystkim temu, że każdy zainteresowany może bawić się z dowolnego urządzenia.

Stworzenie kasyna oraz gier opartych na infrastrukturze AR może okazać się zwyczajnym wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Dlatego każdy dwa razy się zastanowi, zanim zdecyduje się na taki krok. Oczywiście takie rozwiązania już po trochu się pojawiają, ale jak można się domyślić, przychód z takiej zabawy jest wielokrotnie niższy, niż ze standardowych gier losowych.

Oto główne czynniki funkcjonowania kasyna internetowego, na które może wpłynąć technologia VR/AR:

  • Doświadczenie gracza – z pewnością najistotniejszy czynnik, który może wywrócić całą zabawę do góry nogami.
  • Interakcja z odbiorcą – gracze będą mogli wchodzić w bezpośrednie relacje z obsługą kasyna i innymi graczami, co z pewnością wpłynie na ogólne poczucie rozgrywki.
  • Dostępność – technologia sprawi, że gry losowe staną się jeszcze bardziej dostępne – nawet osobom niepełnosprawnym ruchowo.
  • Bezpieczeństwo – technologia pozwoli lepiej kontrolować graczy, co znacząco zredukuje liczbę nadużyć w kasynie internetowym.
  • Lepszy marketing – wirtualne wycieczki, reklamy 3D i inne atrakcje z pewnością będą lepiej przyciągać do zabawy.

Nowe atrakcje z pewnością pojawią się z czasem. W końcu dopiero doświadczenie z daną technologią daje pogląd na to, jak można ją jeszcze lepiej wykorzystać.

Kiedy w końcu nowoczesne rozwiązania trafią do mainstreamu?

Trudno to jednoznacznie określić. Jeszcze kilkanaście lat temu z pewnością mówiono, że za kilka lat rozwiązania tego typu spowszednieją. Jednak biorąc pod uwagę dzisiejsze tempo rozwoju sztucznej inteligencji i to, jak bardzo wpływa na wszystkie sektory AI, można przypuszczać, że już za kilka lat gogle albo może nawet okulary VR/AR staną się powszechnie stosowane na całym świecie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj